Overslaan en naar de inhoud gaan
Rijksoverheid logo
Justis Ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Home
  • Producten

    • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
      Voor een (nieuwe) baan is vaak een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig.
    • VOG politiegegevens (VOG P)
      Bij de screening voor een VOG P worden altijd politiegegevens geraadpleegd.
    • VOG voor rechtspersonen (VOG RP)
      Een VOG RP kan nodig zijn bij een contractafsluiting of om lid te worden van een brancheorganisatie.
    • Naamswijziging
      U kunt uw achternaam laten wijzigen wanneer u hinder ondervindt door het gebruik van uw achternaam.
    • Wet wapens en munitie
      U moet bij Justis zijn voor administratief beroep en het aanvragen van een ontheffing.
    • Buitengewoon opsporingsambtenaar
      Als boa-werkgever vraagt u bij Justis een (verlenging van een) akte van opsporingsbevoegdheid aan.
    • Gedragsverklaring aanbesteden
      Veel overheidsopdrachten moeten worden aanbesteed op grond van Europese aanbestedingsregels.
    • Particuliere beveiliging en recherche
      Justis verleent de vergunning voor particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.
    • Bibob
      Overheden kunnen Bibob-onderzoek (laten) uitvoeren om te voorkomen dat zij criminele activiteit mogelijk maken.
    • Gratie
      Gratie is vermindering, verandering of kwijtschelding van een straf die de rechter heeft opgelegd.
    • Huwelijk
      Een verzoek tot huwelijksdispensatie of trouwen bij volmacht kan in sommige gevallen worden ingediend.
    • Garantstellingsregeling curatoren
      Als in een faillissement niet genoeg geld overblijft voor onderzoek kan de curator gebruik maken van de GSR.
    • Toezicht op rechtspersonen
      Netwerktekeningen en risicomeldingen helpen bij de bestrijding van misbruik door bedrijven.
    • Bijzondere opsporingsdienst
      Justis kan opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten bevoegdheden toekennen.
    Scroll voor meer producten
  • Service & Contact

    • Contactmogelijkheden
      U kunt op verschillende manieren contact opnemen.
    • Veelgestelde vragen
      Mogelijk wordt uw vraag al beantwoord in onze veelgestelde vragen.
    Scroll voor meer producten
  • Justis
  • Nieuws
  • Wat is een VOG?
  • Zo werkt de VOG-aanvraag
  • VOG aanvragen als u niet staat ingeschreven in de BRP

Subnavigatie

  • Home
  • Service & Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Verklaring Omtrent het Gedrag ...
  • VOG politiegegevens
  • VOG voor rechtspersonen (VOG R...
  • Naamswijziging
  • Wet wapens en munitie
  • Boa
  • Gedragsverklaring aanbesteden
  • Particuliere beveiliging en re...
  • Bibob
  • Gratie
  • Garantstellingsregeling Curato...
  • Hoorzitting

Veelgestelde vragen over de Wet Bibob

Veelgestelde vragen

Wat is een Bibob-onderzoek?

De Wet Bibob staat voor 'Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur'. Deze wet geeft overheidsinstanties (zoals een gemeente) de mogelijkheid om de achtergrond van bedrijven en personen met wie zij zakendoen, te screenen. Om dit te doen, voeren overheidsinstanties een Bibob-onderzoek uit. Het doel van een Bibob-onderzoek is het voorkomen dat de overheid onbewust criminaliteit faciliteert, door bijvoorbeeld het verlenen van een vergunning of het verstrekken van een subsidie aan een malafide ondernemer. Het Bibob-onderzoek kan door de overheidsinstantie zelf worden gedaan, maar op verzoek van de overheidsinstantie ook door het Landelijk Bureau Bibob (LBB).

Als uit het Bibob-onderzoek blijkt dat er een risico is dat bijvoorbeeld een vergunning wordt misbruikt voor criminele doeleinden, dan kan de bevoegde overheidsinstantie de vergunningaanvraag weigeren of de verleende vergunning intrekken. Zo wordt de integriteit van de overheid beschermd. 

Wat is het Landelijk Bureau Bibob?

Het Landelijk Bureau Bibob (LBB) is onderdeel van Justis en voert op verzoek van overheidsinstanties integriteitsscreeningen uit aan de hand van de Wet Bibob. Het LBB onderzoekt het risico dat bijvoorbeeld een vergunning, subsidie of andere beslissing van de overheid wordt misbruikt. Daarover brengt het LBB een advies uit aan overheidsinstanties, zoals gemeenten en provincies. Het LBB mag meer informatie opvragen dan andere overheidsinstanties en kan daarom uitgebreider en vollediger onderzoek doen naar de integriteit van een ondernemer en diens zakelijke omgeving.

Bij welke beslissingen kunnen overheidsinstanties een Bibob-onderzoek doen?

De Wet Bibob is - naast vergunningen - op veel overheidsbeslissingen van toepassing, zoals subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten. Overheidsinstanties doen enkel een Bibob-onderzoek als er integriteitsrisico’s zijn, bijvoorbeeld omdat sprake is van een branche die gevoelig is voor criminaliteit. In dit overzicht staat in welke branches de Wet Bibob toegepast kan worden. Het gaat bijvoorbeeld om de horecabranche, de milieubranche en de transportbranche.

Wanneer doet het Landelijk Bureau Bibob een Bibob-onderzoek?

Als een ondernemer bijvoorbeeld een vergunning aanvraagt bij een overheidsinstantie zoals een gemeente, dan doet de overheidsinstantie in sommige gevallen een eigen Bibob-onderzoek. Wanneer zij dit doen, staat in hun eigen (gemeentelijke) beleid. Op basis van het eigen Bibob-onderzoek mag de overheidsinstantie besluiten om een vergunning wel of niet te verlenen. 

Als de overheidsinstantie na het eigen Bibob-onderzoek nog twijfels heeft over de integriteit van de ondernemer of diens zakelijke omgeving, dan mag de overheidsinstantie advies aanvragen bij het Landelijk Bureau Bibob (LBB). Het LBB kan uitgebreider en diepgaander onderzoek doen naar de strafbare feiten van de ondernemer en diens zakelijke omgeving. Het LBB stelt een Bibob-advies op voor de overheidsinstantie die het advies heeft aangevraagd. Met het advies kan de overheidsinstantie een beslissing nemen over de vergunning. De beslissing om de vergunning al dan niet te verlenen, is en blijft de verantwoordelijkheid van de betreffende overheidsinstantie. 

Op wie ziet een Bibob-onderzoek (van het LBB)?

Wanneer een overheidsinstantie een eigen Bibob-onderzoek uitvoert, wordt de ondernemer zelf gescreend, maar ook diens zakelijke relaties. Deze zakelijke relaties zijn bijvoorbeeld financiers, aandeelhouders of bestuurders. Zakelijke relaties kunnen ook verhulde relaties zijn, zoals de achterman bij een stromanconstructie. 

Wanneer het Landelijk Bureau Bibob (LBB) op verzoek van een overheidsinstantie een Bibob-onderzoek uitvoert doet het LBB – net zoals de overheidsinstantie – onderzoek naar de ondernemer die bijvoorbeeld de vergunning heeft aangevraagd en zijn zakelijke omgeving (bijvoorbeeld financiers, aandeelhouders of bestuurders).

Het LBB mag echter onderzoek doen naar een uitgebreider netwerk dan de overheidsinstelling mag in het eigen Bibob-onderzoek. Zo mag het LBB ook onderzoek doen naar nevengeschikte ondernemingen en andere zakelijke relaties waarmee de ondernemer een duurzame, op zakelijke samenwerking gerichte relatie heeft. Zakelijke relaties uit het verleden kunnen ook in het Bibob-onderzoek van het LBB voorkomen. 

Hoe doet het Landelijk Bureau Bibob onderzoek?

Het Landelijk Bureau Bibob (LBB) gebruikt verschillende bronnen om te controleren of een ondernemer en diens zakelijke omgeving in het verleden strafbare feiten hebben gepleegd of crimineel voordeel hebben verkregen. Het LBB vraagt via informatieverzoeken of er informatie bij de bron bekend is over de ondernemer en diens zakelijke omgeving.

Het LBB kan open bronnen raadplegen, zoals het internet, maar ook gesloten bronnen. Het LBB vraagt bijvoorbeeld het strafblad op via de Justitiële informatiedienst. Het LBB mag ook de politie-eenheden, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD), uitkeringsinstanties, inspecties en het European Criminal Record Information System (ECRIS) bevragen. In ECRIS zijn de nationale strafregisters van de EU-landen aan elkaar gekoppeld. Alle informatieleveranciers van het LBB staan in dit overzicht genoemd.

Welke informatie is relevant voor het Landelijk Bureau Bibob?

Voor het Bibob-onderzoek van het Landelijk Bureau Bibob (LBB) is informatie over antecedenten van de ondernemer en diens zakelijke omgeving relevant. Het LBB richt zich daarbij op informatie over strafbare feiten (misdrijven en overtredingen) en bestuurlijk beboetbare overtredingen. Het kan dan gaan om (on)herroepelijke veroordelingen, strafbeschikkingen, transacties, sepots en openstaande zaken, maar ook om (onherroepelijke) bestuurlijke boetes, herstelsancties (zoals lasten onder dwangsom) en andere handhavingsbesluiten. 

Hoe lang duurt een Bibob-onderzoek van het Landelijk Bureau Bibob?

Het Landelijk Bureau Bibob (LBB) heeft in principe 8 weken de tijd om het advies voor de overheidsinstantie af te ronden. Deze termijn mag eenmalig worden verlengd met 4 weken. De adviestermijn van het LBB schort de beslistermijn van de overheidsinstantie op. 

Welke conclusie kan een Bibob-advies van het Landelijk Bureau Bibob hebben?

Met een Bibob-onderzoek van het Landelijk Bureau Bibob (LBB) wordt onderzocht of de ondernemer en diens zakelijke omgeving te maken hebben met bijvoorbeeld strafbare feiten uit het verleden of crimineel geld dat behaald is in het verleden. In het Bibob-onderzoek kunnen verschillende conclusies staan: 

  • Er is sprake van een risico dat crimineel geld met de vergunning wordt gebruikt of zal worden gebruikt (een A-grond);
  • Er is sprake van een risico dat strafbare feiten met de vergunning worden gepleegd of gepleegd zullen worden (een B-grond).

Daarnaast staat in het advies ook of het vermoeden bestaat dat strafbare feiten zijn gepleegd om de vergunning te krijgen of behouden. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als het Bibob-vragenformulier, dat de ondernemer heeft moeten invullen voor de overheidsinstantie waar de vergunning is aangevraagd of gegeven, opzettelijk onjuist is ingevuld. Lees meer over de gevaarsbeoordeling door het LBB. 

Wat kan een overheidsinstantie met een Bibob-advies van het Landelijk Bureau Bibob?

Als een Bibob-advies van het Landelijk Bureau Bibob (LBB) is afgerond, wordt het naar de overheidsinstantie gestuurd die het advies heeft aangevraagd en die over (bijvoorbeeld) de vergunning gaat. Op basis van de conclusies in het Bibob-advies kan de overheidsinstantie een beslissing nemen over deze vergunning. De ondernemer die deze vergunning heeft of heeft aangevraagd krijgt te horen of hij of zij de aangevraagde vergunning krijgt of de al gekregen vergunning mag houden. Het kan ook zijn dat de overheidsinstantie voorschriften verbindt aan de vergunning. Lees meer op de pagina Na het advies. 

Met wie deelt het Landelijk Bureau Bibob informatie?

Op informatie die het Landelijk Bureau Bibob (LBB) heeft ontvangen rust een strenge geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat het LBB de informatie niet zomaar met anderen mag delen. Ook de overheidsinstantie die het advies van het LBB heeft ontvangen, mag de informatie niet met anderen delen. Het delen van informatie mag alleen als het in de wet uitdrukkelijk is toegestaan. Het schenden van de geheimhoudingsplicht is strafbaar.

Een overheidsinstantie mag informatie uit het advies van het LBB alleen delen met de ondernemer die (bijvoorbeeld) de vergunning heeft aangevraagd, als hij vanwege het onderzoek en het advies geen vergunning krijgt. Hij mag dan inzien waarom hij geen vergunning krijgt. Als een zakelijke relatie (ook) een reden is om de vergunning niet te verlenen, dan mag deze zakelijke relatie ook het advies inzien, voor zover het op hem betrekking heeft. 

Hoe lang bewaart het Landelijk Bureau Bibob de gegevens?

Het Landelijk Bureau Bibob (LBB) mag de informatie over een ondernemer en diens zakelijke omgeving nog 5 jaar hergebruiken voor andere adviezen waarin zij een rol hebben. Het LBB mag de informatie in totaal 8 jaar bewaren. 

Heeft u geen antwoord op uw vraag kunnen vinden?

Neem dan contact op met Justis

Bekijk onze contactmogelijkheden

Heeft deze informatie u geholpen?
U kunt volledig anoniem feedback geven. Let erop dat u zelf geen persoonlijke gegevens deelt in uw reactie. Voor meer informatie, lees ook onze privacyverklaring.
  • Service

    • Privacy
    • Klachtenprocedure
    • Servicegarantie
    • Help
  • Over deze site

    • Cookies
    • Toegankelijkheid
  • Contact en adres

    • Contact
    • Post- en bezoekadres Justis
    • Routebeschrijving

Volg ons

LinkedIn
Twitter
YouTube