De wetswijziging van de Wet Bibob tweede tranche is een vervolg op de wetswijziging Wet Bibob eerste tranche die op 1 augustus 2020 in werking is getreden.
Informatiedeling via het Bibob-register
De gewijzigde Wet Bibob leidt onder andere tot een verruiming van de bevoegdheden tot informatiedeling tussen het LBB en overheden en tussen overheden onderling. Zo kunnen overheidsinstanties via het Bibob-register bij het Landelijk Bureau Bibob (LBB) navragen of eerder een gevaar is gesignaleerd over (rechts)personen die betrokken zijn bij een vergunning, subsidie, overheidsopdracht of vastgoedtransactie. Overheidsinstanties krijgen zelf ook toegang tot dit register om hierin hun eigen gevaarsconclusies te registreren.
Meer weten?
Wilt u meer weten over het Bibob-register, bijvoorbeeld hoe u toegang aanvraagt of welke informatie op grond van artikel 11a uitgewisseld kan worden?
Uitbreiding reikwijdte Wet Bibob
Ook leidt de gewijzigde wet tot een uitbreiding van het toepassingsbereik van de Wet Bibob, bijvoorbeeld op het gebied van vastgoedtransacties en aanbestedingen. Zo vallen nu zogenaamde ‘sociale en andere specifieke diensten’ (SAS-diensten), specifiek gericht op zorg (zoals bedoeld in de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning), die overheidsinstanties via een (semi-) open house- of toelatingsprocedure, ook onder het bereik van de Wet Bibob.
Overzicht van de wijzigingen
Meer informatie over de wijzigingen in de Wet Bibob per 1 oktober 2022 vindt u op de pagina Wijziging Wet Bibob per 1 oktober 2022.
Documenten
Contact opnemen met de Bibob helpdesk?
Overheden kunnen via de helpdesk van het LBB vragen stellen over de toepassing van de Wet Bibob of over het Bibob-register.
+31 (0) 88 - 998 22 00